Saya sering ditanya soalan ini 32 atau 64-bit? Di masa lalu saya telah memberitahu orang ramai untuk berpegang kepada 32-bit kerana isu-isu keserasian tetapi keadaan telah berubah sekarang. Mengutip untuk Phoronix yang baru-baru ini melakukan ujian penanda aras antara 32-bit dan 64-bit.

Kembali tahun kami telah menjalankan 32-bit vs 64-bit tanda aras Linux. Sedangkan hasil jarang berubah, kita terus berjalan mereka sebagai soal memilih antara 32-bit dan 64-bit imej distribusi Linux masih merupakan soalan popular ... Ujian ini memandu dalam jumlah yang mengejutkan dari lalu lintas dan saya terus terkejut oleh Jumlah orang yang masih bertanya soalan ini apabila hampir semua x86 moden Intel / AMD perkakasan menyokong penuh x86_64 dan umumnya bermakna prestasi yang lebih baik. Biasanya satu-satunya kaveat yang tidak menggunakan imej 64-bit Linux adalah jika menjalankan sistem dengan kurang dari 2GB RAM.

Pada masa lalu terdapat isu sekitar Java dan Flash sokongan untuk 64-bit Linux bersama-sama dengan bermacam-macam masalah lain mungkin (misalnya dengan Anggur), tetapi semua isu-isu utama adalah perkara yang sudah berlalu. 64-bit Linux adalah dalam bentuk yang besar dan selagi anda mempunyai jumlah yang layak RAM anda benar-benar harus menjalankan 64-bit Linux.

Jika anda masih ragu-ragu, baca artikel penuh untuk hasil benchmark.